Darmowa wysyłka powyżej 300zł.

Największy sklep FOX Racing w Polsce

KOSZULKA Z OCHRANIACZAMI FOX JUNIOR TITAN SPORT BLACK YOS

Ochraniacze na motocykl terenowy

Niezbędne ochraniacze na motocykl terenowy (cross, enduro)

Jest kilka niezbędnych punktów do odhaczenia dla motocyklisty jeżdżącego w terenie. Jednym z pierwszych powinien być zakup odpowiednich ochraniaczy motocyklowych. Dzisiaj przejrzymy ofertę kasków, buzerów, nakolanników oraz butów, które powinny znaleźć się w Twojej moto-szafie.

  • Przede wszystkim kask: homologowany, lekki, dobrze dopasowany i spełniający wszystkie niezbędne normy.
  • W drugiej kolejności należy zadbać o nogi. Jakościowe buty ochronią nasze śródstopie, kostkę i piszczel.
  • Nawet najtańsze ochraniacze kolan będą lepsze niż ich brak. Warto zastanowić się nad ortezami.

Doświadczeni motocykliści wiedzą, w które ochraniacze muszą zainwestować w pierwszej kolejności. Co innego z osobami, które dopiero zaczynają swoją przygodę z offroadem. Ilość rozwiązań i produktów na rynku może przyprawić o zawrót głowy, a na koniec dnia mówimy o bezpieczeństwie – równie ważnym dla doświadczonego motocrossowca, co początkującego nastolatka.

Najważniejszy z ochraniaczy motocyklowych: kask na crossa / enduro

Kask na crossa FOX
Kaski motocyklowe
, ich rodzaje i sposoby, w jaki chronią naszą głowę to temat na zupełnie osobny artykuł. Nie możemy ich jednak pominąć, gdy mówimy o bezpieczeństwie. Dwie główne, bezwzględne cechy każdego kasku dla motocyklisty to: europejska certyfikacja ECE 22.05 (lub amerykański DOT) oraz jego dobre dopasowanie. Nawet najlepszy i najdroższy kask nie chroni naszej głowy, gdy nie jest zapięty lub jest o dwa rozmiary za duży. Na szczęście dopasowanie kasku nie powinno być trudne, wystarczy zmierzyć głowę i skorzystać z tabeli rozmiarów. Zbyt duży lub zbyt mały kask zawsze można odesłać i wymienić na odpowiedni. 

W przypadku kasków cross, enduro warto zwrócić uwagę na cechy, które podnoszą komfort. Przykładowo: wyciągana wyściółkę można wrzucić do pralki, co pozwala utrzymać przepocony kask w czystości. Integralne kaski terenowe posiadają specyficzną budowę, z wysuniętą szczęką z przodu i szerokim otworem na gogle. W terenie potrzebujemy dużo wentylacji (stąd szczęka) i jeszcze więcej wizji, z tego powodu kaski terenowe będą lepsze w terenie niż zwykłe kaski szosowe.

Najczęściej spotykanym i najlepszym standardem zapięcia jest D-ring. Nowi motocykliści często źle z niego korzystają, więc po zakupie kasku warto odpalić YouTube i zobaczyć, jak poprawnie korzystać z D-ring (spokojnie, to bajecznie proste!).

Kask rowerowy vs kask motocyklowy

Czasami na internetowych forach pojawiają się głosy, że lepiej kupić lżejszy kask rowerowy ze szczęką. Nic bardziej mylnego – kaski MTB projektowane są z myślą o dużo niższych prędkościach niż kaski cross / enduro. Ich używanie na motocyklu to proszenie się o wstrząs mózgu.

Czy kask motocyklowy musi być drogi, żeby był bezpieczny?

Nie musi, pod warunkiem że korzystamy z doświadczonych producentów premium. Takie marki jak Bell (jeden najstarszych producentów kasków na świecie) czy FOX oferują kaski w bardzo szerokim przedziale cenowym. Nawet tańsze modele będą bezpieczne i wygodne.

Kolejny krok: buty na motocykl terenowy

Buty na motocykl terenowy cross enduroNowi motocykliści często słyszą poradę: „Musisz kupić kask i buzer”. To nieprawda! Zbroje i buzery są ważne, ale nie niezbędne. Niezbędne są za to porządne buty motocyklowe. W terenie nasze nogi nastawione są na częste spotkania z podłożem, wystające korzenie czy kamienie. Dobry but motocyklowy chroni palce przed połamaniem, śródstopie przed obiciem i kostkę przed skręceniem. Doświadczeni motocykliści terenowi zapytani o najczęstsze urazy odpowiedzą, że są to urazy dotyczące nóg (w szczególności kolan, o czym za chwilę).

Wybór butów na motocykl terenowy jest co do zasady prosty. Wszystkie będą wysokie i będą chronić stopę, a buty same w sobie różnią się najczęściej sposobem zapinania i komfortem użytkowania. Wyższej klasy buty posiadają zawias w kostce jak w butach narciarskich i systemy przeciwdziałające przeprostowi stopy. Niezłym pomysłem jest poszukanie butów z wymienną podeszwą, która z czasem się zużywa (takie rozwiązanie oferują, chociażby FOX Instinct).

 

 

 

Ochraniacze kolan czy ortezy?

Ortezy na crossaOrtezy motocyklowe to specjalistyczne ochraniacze, które nie tylko chronią przed mechanicznym obiciem nogi, ale przede wszystkim przed skrętem stawu kolanowego. Pozrywane więzadła krzyżowe i boczne w kolanach to niestety najczęstsza kontuzja w terenie, stąd orteza zawsze będzie najlepszym rozwiązaniem. Każda markowa orteza, chociażby taka jak POD K4, będzie spełniać swoje funkcje przez lata.

Dużo tańszym rozwiązaniem będzie zakup nakolanników. Nakolanniki to koszt kilkuset złotych i też powinny wystarczyć nam na lata. Przy szukaniu idealnych nakolanników warto dobrać odpowiedni rozmiar i zastanowić się nad bielizną. Długie skarpetki motocyklowe pozwolą uniknąć nieprzyjemnych otarć.

Buzery i zbroje motocyklowe, czyli ochrona klatki piersiowej

Dopiero na trzecim miejscu mamy ochronę klatki piersiowej i łokci. Oczywiście, osoby które chcą w pełni wyposażyć swoją szafę, powinny dodać do sklepowego koszyka także buzer lub zbroję motocyklową – to dwa najpopularniejsze rozwiązania.

Buzer motocrossowyBuzery motocrossowe

Buzer przede wszystkim ma chronić przed kamieniami lecącymi spod koła innego motocyklisty i stosowane są głównie w motocrossie. Oczywiście, buzer także ochroni nas podczas wypadku, ale w odróżnieniu od zbroi nie posiada ochraniaczy łokci i nie jest tak ciasno dopasowany do ciała. Niektórzy motocrossowcy w ogóle nie używają buzerów albo korzystają z nich na specyficznych torach.

 

Zbroja motocrossowaZbroja motocyklowa

Zbroja to zestaw ochraniaczy klatki piersiowej, pleców i łokci. Najczęściej w formie koszulki z długim rękawem, którą zakładamy z ochraniaczami jako jeden element. Zbroje popularne są wśród turystów enduro oraz na szosie. Zbroja chroni przed mechanicznymi uszkodzeniami podczas upadków, zwłaszcza przy niższych prędkościach. Jej jedynym minusem jest nieznaczne ograniczenie ruchów, stąd np. nie jest popularnym rozwiązaniem w extreme enduro.

Ochraniacze motocyklowe dla dziecka

W przypadku młodych adeptów sportów motocyklowych rodzice często muszą za jednym razem zakupić cały zestaw ciuchów i ochraniaczy. Tak samo, jak u dorosłych, przede wszystkim należy kupić dobry, certyfikowany i dobrze dopasowany kask motocyklowy. W drugiej kolejności buty i ochraniacze kolan (lub ortezy POD K4 Junior). W kolejnej ochraniacze klatki piersiowej i łokci. To, że małe dzieci jeżdżą z niższymi prędkościami, nie oznacza, że nie są narażone na urazy.

I najważniejsze – ochraniacze i kaski rowerowe nie nadają się do motocykli, więc dla swojego dziecka należy mieć dwa osobne, dedykowane zestawy.

Ochraniacze motocyklowe – o czym jeszcze pamiętać?

Dobrym pomysłem jest uzupełnienie garderoby o stabilizator szyi. Nie można także zapominać o porządnych goglach motocyklowych. W przypadku tych drugich od razu warto zaopatrzyć się w dodatkową szybkę. Pod ochraniacze wygodnie jest włożyć przyjemną, przylegającą do ciała bieliznę. FOX Baseframe to bielizna, która posiada dodatkowe, wbudowane ochraniacze i może w niektórych przypadkach zastąpić np. zbroję.

Pod koniec dnia, bezpieczeństwo to gwarancja tego, że przez lata będziemy mogli cieszyć się naszą pasją. Sporty motorowe, takie jak motocross czy enduro, nie muszą być kojarzone z kontuzjami. Trzeba pamiętać tylko o dobrej jakości kasku, butach i podstawowych ochraniaczach. I nie zaszkodzi przed jazdą się rozgrzać!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Darmowa dostawa od 300 zł

Paczkomaty InPost lub kurier DPD

Nawet 30 dni na zwrot.

Możesz zwrócić lub wymienić swoje zamówienie.

Gwarancja jakości

Sprzedajemy oryginalne produkty

100% Bezpieczne płatności

Płatności obsługują Przelewy24